BEKIJK ONZE 6 PIJLERS:
Creatief ondernemen in Coronatijden - the baby's corner
< TERUG NAAR OVERZICHT

Sonia_Pypaert_2_opt-2.jpg

Het coronavirus treft ons allemaal. De drastische maatregelen die werden genomen, hadden als gevolg dat heel veel winkels gesloten werden. Het sluiten van de winkeldeuren betekent echter niet dat de ondernemer gedoemd is rode cijfers te schrijven. Sommige ondernemers komen juist nu met creatieve oplossingen om de voortgang van hun bedrijf te waarborgen. Een mooi voorbeeld is baby- en kinderwinkel the baby’s corner van oprichter/zaakvoerder én auteur Sonia Pypaert. Benieuwd naar haar ondernemerscreativiteit in coronatijden?


Babygeluk is van alle tijden

Sonia begon ruim 20 jaar geleden, the baby’s corner, als antwoord op haar meest persoonlijke noden en zorgen tijdens haar prille moederschap. Ze vond zalige collecties die warmte, duurzaamheid en persoonlijkheid combineren. En dat laatste is haar missie geworden: persoonlijk contact met klanten en een aanbod écht op maat van wat de zovele aanstaande mama’s en papa’s, oma’s en opa’s -  die nu al meer dan twintig jaar over vloer komen – nodig hebben. Ze werkt samen met een topteam van 20 werknemers die bovenal mama’s & papa’s zijn. Samen met hen werd de afgelopen twee decennia het babyassortiment aangevuld met een assortiment voor kinderen.

De Coronatijd die we nu allemaal ondervinden had ze ook niet in haar glazen bol gezien. Wel is waar dat ze in 2014 de digitale transformatie helemaal bovenaan haar to do list pinde. Ze zou transformeren met het winkelbedrijf en wel snel om de digitale trein niet te missen!


Coronamaatregel: the baby’s corner sluit fysiek haar deuren

17 maart 2020 was voor ons een cruciale dag. In plaats van afwachten met welke maatregelen de overheid zou komen, namen wij zelf de strategische beslissing om de fysieke winkel te sluiten. Mijn eerste gedachte was: dit wordt een zware periode en niet alleen voor de omzet. Mijn tweede reactie: ik ben nu crisismanager en ga dit oplossen. Niet alleen voor mezelf, ook voor mijn twintig medewerkers. De situatie zette me op scherp. The baby’s corner heeft drie verkoopkanalen: de fysieke winkel, de geboortelijsten en de webshop. We maken al anderhalf jaar een flinke groei door, maar nu ging één van die verkoopkanalen dicht. Met inachtneming van de afstandsregel, richten we ons op de twee overgebleven verkoopkanalen. De fysieke winkel mag dan gesloten zijn, door de webshop en de net afgeronde implementatie van onze digitale geboortelijsttool was het mogelijk om meer dan ooit in te spelen op de vraag van onze klant.

De geboortelijst kan volledig online of gecombineerd met videochat aangelegd worden, op elk moment tijdens de zwangerschap. De webshop zat al in poleposition met spectaculaire groeicijfers in 2018 en 2019. De webshop en de geboortelijsten samen hebben tijdens volle coronacrisis in april 2020 het verkoopcijfer van april 2019 geëvenaard! Alles ging volledig online naar keuze, van bestelling tot levering.


Dagboek van een winkel in quarantaine

Social distancing is één ding maar hoe kan je dit aanpakken om nog dichter bij je klant te komen dan voorheen. Face to face communicatie, mensen in beeld brengen, authenticiteit, eerlijke verhalen brengen, …  warmte.

Het zijn onzekere tijden, vooral voor (bijna-) mama’s en papa’s. Er komt zoveel op hen af, waar ze dan juist behoefte aan hebben is warme en heldere communicatie. Het eerste wat we hebben opgepakt is de communicatie naar de klant toe. We wilden hen laten zien dat achter de schermen het team van the baby's corner druk in de weer bleef voor de geboortelijsten en webshopbestellingen. Dit deden we bijvoorbeeld door een videodagboek bij te houden van ‘een winkel in quarantaine’, waar elk teamlid aan bod kwam.


Veerkracht en jezelf heruitvinden

Eventjes ben je uit je lood geslagen maar zeer snel moet je het vertrouwen in jezelf en organisatie oproepen en op zoek gaan naar oplossingen. De verstilling van de wereld positief gebruiken om in de nieuwe wereld die al onder de radar aanwezig was verdere stappen te zetten.

De voorbije periode bracht ons in een gedroomde digitale testfase. We zochten naar nieuwe manieren om ons advies online te brengen en dit vonden we in video-advies. Heeft de consument vragen, dan is er ook de mogelijkheid om met een medewerker te videochatten. We kregen ongelooflijk veel lieve reacties van gerustgestelde mama’s en papa’s, dit gaf ons een boost.

De wonderlijke winkel nu ook helemaal drive-in met de Shop & Ride

In turbulente tijden kan je heel veel ontdekken en het is belangrijk om heel dicht bij je klant te blijven, goed te luisteren en dan heel gericht nieuwe communicatie en services uitwerken.

Shoppen werd nog nooit zo makkelijk bij the baby’s corner. We werkten een volledige shopervaring in alle veiligheid uit zodat er vanuit de terrasstoel, luie zetel of bed geshopt kan worden. Een personal shopper neemt je mee op avontuur door het volledige aanbod voor baby, kind en mama in de fysieke winkel. Jouw boodschappenlijstje en favoriete spulletjes worden samen met een persoonlijke assistente verzameld tijdens een video-advies gesprek. Op een afgesproken tijdstip worden de boodschappen op een dienblaadjetotaan de auto gebracht in de Shop & Ride zone op de parking, veilig ophalen en heerlijk comfortabel.

 

Teamspirit en samenwerken

Het team kwam dagdagelijks naar de winkel om alle bestellingen te verwerken. Zij zijn de sterren in mijn verhaal. We wilden een lichtpuntje zijn in het leven van zoveel aanstaande mama’s en papa’s die in deze woelige tijd op zoek zijn naar advies, een antwoord op hun vele vragen over zwangerschap, de komst van hun baby en het verzorgen van hun kleine spruit.


“Onder mama’s”

In volle coronatijd verscheen het boek van Sonia “Onder mama’s”, de bundeling van haar ervaringen en die van zovele mama’s die nu al meer dan 20 jaar over de vloer komen. Dit boek is een gids die zorgen uit handen neemt, zowel praktisch als met wijsheid. Aanstaande en jonge ouders vinden er een antwoord op al hun vragen.  


De toekomst?

Adviserende winkels blijven essentieel

Deze periode is er een van verstilling en bezinning, terug naar de kern van ons bestaan. Volvertrouwen in de toekomst en blik op het gezin als bakermat voor de toekomst. Met onze veilige, hygiënische & duurzame producten voorzien we in een aanbod op maat met persoonlijk advies, bovendien helemaal digitaal beschikbaar, en zo dragen we mooi bij aan een betere wereld voor onze kinderen.

We willen deel uitmaken van een nieuw weefsel die de winkel van de toekomst gaat vastleggen, een plaats waar er ruimte is voor partnerships tussen bedrijven. De verbondenheid tussen (bijna-) mama’s en papa’s, grootouders en dichte en verre kring van het kind willen we faciliteren. En via het delen van ervaringen willen we komen tot voorstellen en de meeste gepersonaliseerde checklist met alles wat men nodig heeft voor een baby zodat men zorgeloos alle aandacht kan richten op het nieuwe gezin, de broodnodige rust en het eindeloos genieten van mekaar.

 

The baby’s corner is baby- en kinderwinkel met bijna 25 jaar expertise. Het bedrijf gevestigd in Nazareth heeft een totale oppervlakte van 4000 vierkante meter (winkel, magazijn en kantoorruimte); 2500m² winkelplezier: zwangerschapskleding, babyuitzet, kinderwagens, kinderkamers, park- & bedlinnen, educatief speelgoed, kleding & boekentassen voor kids.

The baby’s corner levert aan klanten in heel Benelux.

 

 Lees meer: www.soniapypaert.be